Gehaast? Maak je leven simpeler

te veel taken

Ben je vaak druk, gestrest en gehaast? Neem even tijd om je leven te versimpelen. Hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet haalbaar lijkt, is dat echt de moeite waard. Wanneer je ervoor kiest vooral de dingen te doen die je echt belangrijk vindt, maak je je leven leuker.

Tien ideeën om hiermee aan de slag te gaan.

Maak een to-do list met drie taken
Een eindeloze to-do list geeft je het gevoel dat je altijd te weinig tijd hebt en vaak zal je dan te veel tijd besteden aan minder belangrijke taken. Wie aan het begin van de dag maar drie taken op zijn to-do list zet, houdt beter overzicht. Het afronden ervan geeft je een voldaan gevoel. Het kiezen van de drie – belangrijkste – taken helpt bij het stellen van prioriteiten en maakt productiever. Je kunt als je klaar bent altijd weer drie nieuwe taken kiezen.

Stop met multitasken
Met meer dan een ding tegelijk bezig zijn is weinig productief en vreet energie. Switchen tussen taken kost tijd en energie en hierdoor kosten alle taken meer tijd. Wil je opschieten en dingen afronden, doe ze dan liever een voor een.

Gebruik je tijd goed
Focus je op een ding tegelijk en breek je taken op in stukken die je in ongeveer een 25-30 minuten kunt afronden. Dat is voor de meeste mensen de tijd dat ze goed geconcentreerd achter elkaar bezig kunnen zijn. Ga na een minipauze, liefst met wat beweging dan weer door voor het volgende blok.

Doe je belangrijke taken eerst
Zoek uit wanneer je over de dag gezien het beste werk levert en gebruik die tijd voor de belangrijkste taken. Het zal je voldoening geven die taken eerst af te ronden, wat energie oplevert voor de rest van de dag. Dit noemen ze wel “Eat you frog in the morning”.

Voorkom afleiding, zet je meldingen uit
Meldingen van nieuwe e-mail, app’ je, berichten van je computer en telefoon zijn een voortdurende bron van afleiding van waar je mee bezig bent. Na elke afleiding moet je je opnieuw op een taak richten en dat kost tijd en energie. Zet notificaties van email en telefoon dus uit en kijk er pas naar in de pauzes tussen de taken door.

Kost het minder dan vijf minuten, doe het dan meteen
Kleine, maar zich opstapelende klusjes kunnen uiteindelijk veel tijd kosten. Probeer dingen die minder dan vijf minuten kosten dan ook direct te doen. Hierdoor hoef je ze niet te onthouden en kosten ze geen mentale energie.

Maak en hou je mailbox leeg
Een mailbox wordt weleens aangeduid als een to-do list waar anderen op kunnen schrijven. Haal er de bezem door en selecteer direct welke mail actie vraagt. Zet dit om in een taak op je to-do list, liefst met een einddatum waarop het klaar moet zijn of je het klaar wil hebben. Beantwoord mails die minder dan vijf minuten tijd kosten direct (zie boven) en berg het dan op in een mapje. Gooi nieuwsbrieven weg, meld je af of maak een filter zodat ze de inbox overslaan. Het streven is je inbox leeg te maken aan het eind van de dag. Maar de ervaring leert dat wanneer de belangrijke mails die je op korte termijn nodig hebt, nog op een scherm passen, je het overzicht ook houdt.

Kom ruim op tijd voor afspraken.
Als je je aanwent om reistijd ook in te plannen, heb je onderwerk naar een afspraak minder stress. Zorg dat je kunt genieten van de tijd die je misschien reizend of wachtend moet doorbrengen. Neem een boek mee, luister muziek of maak gewoon een praatje.

Neem bewust momenten van rust
Neem even een momentje waarop je helemaal niets doet. Drink bijvoorbeeld een kopje koffie in stilte, en luister naar de geluiden om je heen. Op zo’n manier voelt 5 minuten als een eeuwigheid.

Kijk af en toe naar jezelf.
Loop je vaak snel zonder reden? Of heb je de neiging om gehaast boodschappen te doen? Kalmeer jezelf dan. Sta even stil en haal diep adem, schakel naar een rustiger tempo. Kijk om je heen en geniet even van wat je ziet.

Word je al moe als je deze lijst ziet, bedenk dan dat het aanwennen van nieuwe gewoonten tijd kost. Begin er gewoon aan en doe het stap voor stap, dan levert dat op den duur toch het gevoel op van meer rust. Het zal je bovendien helpen productiever te zijn.

Meer lezen? 

Serie over Karoshi en overwerken

Achtergronden beroepsziekten burnout en overspanning